Investigadors de la UB i de la Universitat de Nova York mostren com crear i controlar ones d’spin en nanoestructures

Un equip de físics de la UB i de la Universitat de Nova York (NYU) han desenvolupat un mètode per controlar les oscil·lacions que tenen lloc dins d'un material magnètic i que es poden utilitzar per emmagatzemar i transportar informació. Aquest descobriment podria millorar la capacitat de càlcul i alhora reduir el consum d’energia dels nous processadors.

Els resultats es publiquen a la revista Nature Nanotechnology i mostren com es pot manipular ones d'spin en nanomaterials magnètics. Aquestes ones són molt semblants a les que es propaguen per la superfície d'un oceà. A més, les ones d’spin, igual que les electromagnètiques (com ara la llum o les ones de ràdio), també poden transferir energia i informació d'un lloc a un altre de manera eficient.

L’objectiu principal d’aquesta recerca era desenvolupar un mecanisme per controlar les ones d’spin. En aquest estudi, els investigadors de l’equip UB-NYU mostren com les ones d’spin es poden atrapar mitjançant «gotes» magnètiques: un pas més per aconseguir-ne el control.

«Les ones d’spin tenen potencial per portar el processament de la informació a un estadi superior al de l’era digital, més inspirat en com funciona el cervell», explica Ferran Macià, investigador del Departament de Física Fonamental de la UB i primer autor de l’article. «Els nostres resultats mostren que podem crear ones d’spin en espais minúsculs confinats i que podem emmagatzemar-hi energia. Ara ens falta investigar fins a quin punt es poden propagar aquestes ones i com s’han d’utilitzar per codificar informació».

Els altres autors de l'estudi són Andrew Kent, de la Universitat de Nova York, i Dirk Backes, abans investigador postdoctoral també a la NYU, i actualment a la Universitat de Cambridge.

Trobareu la informació a: http://www.ub.edu/web/ub/ca/menu_eines/noticies/2014/11/041.html